Різновиди та типи світлодіодних освітлювальних приладів для
кіновиробництва
Світлодіодні (LED) прилади займають ключове місце у сучасному кіновиробництві. Завдяки їх універсальності, енергоефективності та можливості створювати широкий спектр освітлення, вони використовуються для вирішення різних завдань — від основного освітлення сцени до створення складних кольорових ефектів. Ця стаття розглядає класифікацію LED-приладів за передачею кольору, форм-фактором і принципом використання, з прикладами кожної категорії.
- Типи світлодіодних приладів за широтою спектру випромінюваного світла.
Колір – це головний критерій, за яким можна поділити всі LED прилади на три основні категорії: моноколірні, біколірні та повноколірні.- 1. Моноколірні LED прилади
Прилади цієї категорі з’явились найпершими. На самому початку запровадження світлодіодів в освітленні для кіновиробництва, технологія ще не була достатньо розвинена, щоб досягти необхідної потужності та кольоровості для глобального переходу від традиційних приладів, проте вже давала змогу ознайомитись із зручністю використання LED приладів та оцінити їх потенціал у майбутньому.
Вони мають фіксовану колірну температуру, що відповідає денному світлу (5600К) та теплому (3200К). Налаштування обмежувалось лише ручним регулюванням інтенсивності, пізніші професійні моделі вже підтримували керування за DMX протоколом або у профільних застосунках від виробників через Bluetooth. Будь-які корекції кольору все ще вимагали використання відповідних світлофільтрів. Не спостерігалось також великого вибору у форм- факторах приладів. Найпоширенішими були жорсткі панелі стандартного розміру 30х30 см, малі портативні панелі площею із смартфон з вбудованими акумуляторами та точкові направлені прилади, переважно, із вбудованими лінзами Френеля або сферичними.
Такі прилади на сьогодні використовуються все рідше через наявність новіших, більш досконалих альтернатив.
1.2 Біколірні LED прилади
Ці прилади поєднують в собі світлодіоди обох типів, холодні білі та теплі білі. Це дало можливість на початку дискретно обирати, а з часом і плавно регулювати колірну температуру. Завдяки новим можливостям прилади стали більш універсальними, що призвело до їх значного поширення та викликало зацікавленість ринку та виробників у подальшому їх вдосконаленні. Плавне регулювання температури світла мало досить умовний характер. По-перше був обмежений діапазон, по-друге неможливо було досягти точної відповідності кольору, маючи світлодіоди тільки двох типів.
Як видно із діаграми хроматичності, зміна колірних характеристик для білого світла різних температур не відбувається лінійно. iї значення лежать на Планківському локусі. Якщо провести пряму (синя лінія), що з’єднує два значення 2500К (тепле світло) та 6000К (холодне денне світло) стає очевидним, що всі проміжні значення знаходяться нижче, ближче до червоної та пурпурної ділянок діаграми. Відповідно, виникає потреба у корекції кольору випромінюваного світла у напрямку зеленої ділянки. В результаті чого сучасні професійні біколірні світлодіодні освітлювальні прилади мають опцію green/magenta корекції від +-50% до +-100% у деяких моделях. Це дозволило використовувати всі доступні значення колірної температури без спотворення кольору або додатково налаштовувати світло для відповідності до інших джерел, які, наприклад, домінують та плануються бути використаними на обраній для зйомок локації.
Компанія Aputure пішла ще далі на шляху до вдосконалення якості світла біколірних приладів.
У їх новинці, приладі Storm 1200X, не використовується вже звична схема діодів WW та діоди для green/magenta корекції. Вони назвали свій новий LED чіп BLAIR (Blue/Lime/Amber/Indigo/Red). Не зважаючи на використання п’яти кольорів, виробник все одно позиціонує цей прилад, як біколірний, що виводить його на вищу сходинку, порівняно з іншими аналогами.
Як видно із діаграми, їм вдалося досягти вражаючої спектральної широти для високої точності передачі кольору. Цей прилад має розширений діапазон колірної температури від 2500К до 10000К. Хоча заявлена можливість green/magenta корекції не перевершує деякі інші відомі моделі та складає +- 100%, проте точність будь-яких значень у доступному полі не викликає жодних сумнівів.
Біколірні LED прилади лишаються дуже затребуваними через наявність моделей високої потужності таких, як Aputure ES XT26, Nanlux Evoke 2400B, Godox Knowled MG2400Bi, їх універсальність у застосуванні, високу якість світла та порівняно із повноколірними нижчу вартість.
1.3 Повноколірні LED прилади
Прилади цього типу вже містять світлодіоди різних кольорів. На сьогодні відомо досить багато варіантів їх поєднання: RGB (Red, Green, Blue), RGBW (Red,Green,Blue,White), RGBWW (Red, Green, Blue, White, Warm white), RGBACL (Red, Green, Blue, Amber, Cyan, Lime) та BLAIR-CG (Blue, Lime, Amber, Indigo, Red, Cyan, Green).
RGB – найпростіший варіант LED чіпу. Він містить лише три кольори. Прилади з таким набором світлодіодів повинні мати якісний вбудований розсіювач для гарного змішування кольорів, проте все одно не вирізняються високою точністю передачі спектру. Приклади RGB приладів – Godox SL300R та Godox SZ300R.
RGBW та RGBWW – це гарний сучасний компроміс між потужністю та якістю передачі білого світла та можливістю використання різних насичених кольорів. Такі прилади характеризуються дуже високою якістю світла та порівняно невеликою потужністю у кольорах. Дуже відомі та поширені моделі AMARAN 300C та APUTURE 600C II використовують саме RGBWW схему світлодіодів, а найвідоміші прилади з RGBW комбінацією – це вже легендарні класичні ARRI SkyPanel.
RGBACL та BLAIR-CG. Це, як правило, найновіші, найдорожчі та найякісніші сучасні професійні освітлювальні прилади. Вони мають дуже широкий діапазон колірних температур від 1800К до 20000К, високу якість та потужність як у білому світлі, так і у кольорах.
Одним з перших приладів з діодами RGBACL був ARRI Orbiter, який задав тренд багато в чому, від зовнішнього вигляду та форми до високих стандартів якості випромінюваного світла. Сучасні професійні освітлювальні прилади такі, як Nanlite Forza 60c, Nanlux Evoke 900C та ARRI SkyPanelX теж мають шести-кольорову комбінацію RGBACL. Остання розробка від компанії Aputure – Storm 1000c використовує семи кольоровий LED чіп BLAIR-CG.
За інформацією від виробника, цей прилад покриває 90% колірної гами Rec.2020, чого більш ніж достатньо для отримання будь-якого кольорового ефекту.
-
Типи світлодіодних приладів за форм-фактором.
За цим критерієм можна поділити прилади на три основні групи – моноблоки, світлові панелі та трубки. Всі вони можуть перетинатись за областями застосування, використовуватись як разом, так і окремо. При чому, всі типи суттєво відрізняються один від одного розвиваються та еволюціонують паралельно.
2.1 Моноблоки чи COB (Chip-on-Board) прилади.
Такі освітлювальні прилади являються направленими джерелами жорсткого світла. Вони можуть бути моноколірними, біколірними або повноколірними, мати інтегровану лінзу, або умовно відкритий LED чіп. Моноблоки бувають різного розміру та потужності, від 60 до 2600 Вт. Моделі з меншою потужністю, як правило, мають вбудований у корпус контролер та органи керування для зміни налаштувань світла на голові приладу та зовнішній блок живлення або площадку для кріплення акумулятора. Більш потужні моделі мають зовнішній баласт, в якому розміщено основний контролер, блок живлення та інколи площадки для кріплення зовнішніх акумуляторів. Через високу номінальну потужність такі прилади оснащують активним охолодженням. Хоч COB-прожектори різних виробників мають подібну форму та зовнішню схожість, проте можуть сильно відрізнятись за технічними характеристиками. Прилади такого типу використовують, як правило, для отримання концентрованого сильного світлового потоку, а найпотужніші моделі такі, як Nanlux Evoke 2400B, Godox Knowled MG 2400Bi та Aputure ElectroStorm XT26 вже справляються з імітацією сонячного світла на невеликих площах. Завдяки використанню стандартного типу кріплення Bowens, всі вони сумісні із великою кількістю аксесуарів для модифікації світла, що значно розширює область їх застосування та робить дуже універсальними. Для більшої концентрації променя можна використати вузький рефлектор або лінзу Френеля, для отримання розсіяного м’якого світла – софтбокс Octadom або Lantern, для точного виділення деталей – проекційну лінзову насадку. Всі сучасні професійні моноблочні прилади мають можливість керування через DMX та, як правило, містять вбудований CRMX ресивер для бездротового з’єднання.
Крім зазначених вище моделей на ринку дуже поширені наступні:
- Aputure Light Storm 600C Pro II
- Nanlite Forza 500B
- Nanlite Forza 720B
- Nanlux Evoke 1200B
- Nanlux Evoke 900C
2.2 Світлодіодні панелі
Сучасні LED панелі – це логічне продовження та результат вдосконалення перших світлодіодних моно- та біоколірних освітлювальних приладів. Мова йде про панелі із жорстким корпусом. У далекому 2015 році, після свого виходу, Sky Panel від всесвітньо відомої німецької компанії ARRI спричинили справжню революцію. Розробникам вдалося, використовуючи RGBW LED матрицю, вмістити у досить компактний корпус із зовнішнім блоком живлення все необхідне на той час: достатню потужність, широкі можливості налаштування кольору, DMX керування та універсальність. Наявність великої кількості аксесуарів для кріплення та модифікації світла, гарна репутація бренду, щодо якості та надійності своїх виробів, майже миттєво зробили ці прилади стандартом у кіновиробництві. iх почали широко застосовувати як у студіях, так і знімаючи на різних локаціях. У великих павільйонах підчас побудови масштабних софтбоксів вони стали рішенням за замовчуванням.
Такий успіх цілком закономірно викликав зацікавленість та спровокував жваву конкуренцію серед інших виробників. Завдяки цьому на сьогодні існує дуже велика кількість різних якісних та професійних світлодіодних панелей під будь-яку задачу. Вони бувають різної потужності, від 80 до 2400 Вт та розмірів – від 30х30 см до 1.6x1.2 м, можуть мати індекс IP до 65 та вбудовані CRMX приймачі.
Найвідоміші з них:
- Cream Source Vortex Micro
- Cream Source Vortex 4/4S
- Cream Source Vortex 8/8S
- Cream Source Vortex 24
- Nanlux Dyno 650C
- Nanlux Dyno 1200C
- Godox Knowled P300R
- Godox Knowled P600R
Всі ці прилади характеризуються високою потужністю, що у свою чергу викликало необхідність використання систем активного охолодження. Вони можуть бути початково направленими, як Cream Source Vortex 8 із кутом променя у 20°, так і розсіяними, як Aputure Nova P300C з кутом 120°. LED панелі застосовують у будь-яких випадках. Використовуючи їх, можна отримати потужний направлений промінь, або активне м’яке джерело, розсіюючи світло одразу кількох панелей через текстилі великої площі. Немає сенсу розглядати біколірні варіанти, так як їх вже майже ніхто не виробляє та не використовує у такому форм-факторі.
Завдяки значній енергоефективності LED технології та наявності вже достатньо яскравих світлодіодів стало можливим створювати й дуже компактні портативні панелі. Вони теж всі повноколірні, оснащені вбудованим акумулятором та різними опціями бездротового керування та мають розмір з долоню. Такі прилади дуже зручні для підсвічування малих або замкнених просторів таких, як полиці, шафи, холодильники тощо. Вони часто бувають незамінними при підсвічуванні інтер’єрів авто, ліфтів та інших рухомих об’єктів.
До окремої підгрупи світлодіодних панелей можна віднести «лайт мати» (англ. Light Mat – світловий килим). Незалежно від будови, гнучкий матеріал чи жорстка основа, вони мають подібні технічні характеристики та спільну область застосування. Такі панелі надзвичайно легкі та тонкі, що робить їх незамінними під час роботи в інтер’єрах або декораціях з обмеженим простором. iх розміри можуть варіюватися від 15х30 см до 6х6 м, а потужність від 40 Вт до 7,7 кВт. Це панелі, які випромінюють виключно розсіяне світло. Незважаючи на вражаючі цифри максимальної потужності, лайт мати значно слабші за жорсткі панелі. Класична 60-ти сантиметрова LED панель у 480 Вт буде в кілька разів потужніша за гнучку аналогічного розміру. Таке обмеження яскравості на одиницю площі викликане відсутністю активного охолодження для ефективного відводу зайвого тепла, використовувати яке неможливо у подібному форм-факторі. З цієї причини біколірні лайт мати все ще випускаються та актуальні там, де необхідно мати максимальну потужність.
Останнім часом, через високу швидкість розгортання та зручність у використанні, набувають великої популярності лайт мати, які щільно кріпляться до надувних софтбоксів. iх часто використовують як джерело м’якого малюючого світла та великі моделі – як альтернативу вже класичним верхнім софтбоксам.
Найпоширеніші лайт мати на жорсткій основі:
- LiteGear LiteMat Spectrum 1
- LiteGear LiteMat Spectrum 2
- LiteGear LiteMat Spectrum 2L
- LiteGear LiteMat Spectrum 4
- LiteGear LiteMat Spectrum 8
- Nanlite PavoSlim 60C
- Nanlite PavoSlim 60CL
- Nanlite PavoSlim 120C
- Nanlite PavoSlim 240C
- Nanlite PavoSlim 240CL
Приклади гнучких лайт матів:
- LiteGear LiteTile Plus 2x4
- LiteGear LiteTile Plus 2x8
- Aladdin MOSAIC 2x4
- Aladdin MOSAIC 3x6
- Aladdin MOSAIC 4x4
- Aladdin ALL IN 2
Зразки лайт матів із надувними софтбоксами:
- Aputure INFINIMAT 2x4
- Aputure INFINIMAT 4x4
- Aputure INFINIMAT 8x8
- Aputure INFINIMAT 20x20
- LightBank Mito L22C
- LightBank Mito L24C
- LightBank Mito L28C
- LightBank Mito L44C
2.3 LED трубки та лампи
Протягом багатьох років у кіновиробництві використовувались флуоресцентні лампи. Найвідомішим брендом, чий вклад у розвиток та популяризацію професійних приладів з люмінесцентними трубками важко переоцінити, був KinoFlo. Такі прилади закривали потребу у порівняно компактних джерелах розсіяного світла. Інколи самі лампи виймались з корпусу приладу для інтеграції у декорацію або інтер’єр. Це супроводжувалось низкою незручностей, пов’язаних з прокладанням кабелів живлення та відсутністю дистанційного керування. Цілком закономірним стало запровадження вже досить розвинутої LED технології і до цього виду приладів. Найвідомішою та чи не найпершою компанією у цьому була Astera зі своїми Pixel Tube. Зручність та універсальність їх ламп швидко оцінили оператори й гаффери підчас своєї роботи над створенням схеми світла. Їх можна було легко встановлювати будь-де. Завдяки вбудованому акумулятору та бездротовому керуванню через CRMX модуль монтаж та налаштування займали десятки хвилин, замість годин у випадку з флуоресцентними лампами. Всі сучасні LED трубки повноколірні, що надає доступ до безлічі різноманітних ефектів та опцій. Значне полегшення роботи по встановленню та контролю світла в інтер’єрах забезпечила поява LED ламп у вигляді класичних ламп розжарювання. Вони теж мають повноколірну схему світлодіодів, можливість дистанційного керування через CRMX або BlueTooth, роз’єм живлення виконаний у вигляді стандартного лампового патрону, а деякі моделі мають вбудований акумулятор. З виходом цих ламп, налаштування торшерів, люстр та інших джерел світла у кадрі перейшло на зовсім інший якісний рівень.
Сучасні моделі професійних LED трубок:
- Nanlite PavoTube II 15X/XR/C
- Nanlite PavoTube II 30X/XR/C
- Nanlite PavoTube II 60X/XКR
- Nanlite PavoTube II 6C
- Godox TL180
Деякі моделі LED приладів у формі ламп розжарювання:
- Nanlite PavoBulb 10C
Заради об’єктивності варто зазначити, що сьогодні можна зустріти LED прилади й інших форм-факторів: рінглайти (ring light), спейслайти (spce light), кульки різних розмірів та LED стрічки, але через вузьку направленість у застосуванні їх використовують не часто та у одиничних кількостях.
Висновок
Сучасні світлодіодні освітлювальні прилади у кіновиробництві впевнено займають місце цілих видів класичних приладів та вводять нові, такі як гнучкі лайт мати та портативні акумуляторні панелі. Їх впровадження дозволяє значно скоротити час на монтаж та налаштування, а також відкриває багато нових можливостей та надає більше простору для реалізації творчих ідей. Гнучкість LED технології дозволяє продовжувати вдосконалення приладів як за якістю та потужністю світла, так і за формами та розмірами. Із прогнозів деяких виробників та аналізуючи напрямок розвитку ринку, найближчим часом можна очікувати вихід COB приладів потужністю більше п’яти кВт, гнучких лайт матів великих розмірів, легших та потужніших за сьогоднішні варіанти. Незважаючи на наявність великої кількості різновидів LEDприладів, не варто виключати й можливість появи принципово нових типів. Це багато в чому залежить і від зворотного запиту професіоналів кіноіндустрії.
Автор:
Михайло Шашко
Гафер, оператор